i-spec.pl
Jakie są wady e-commerce? 10 wad.
Zaktualizowano: 28 sty
Czy ten model biznesu może mieć wady? Oczywiście, że tak!

Praca bez wychodzenia z domu, milionowe obroty, jachty, egzotyczne wyspy. Wiele osób myśląc o zarabianiu online, z pewnością wyobraża sobie wyżej wymieniony scenariusz. Przecież to proste — kupić produkt, stworzyć stronę www, puścić reklamę i być milionerem! Czy taka jest rzeczywistość? Oczywiście, że nie. Wbrew powszechnej opinii wielu ludzi, e-commerce jest bardzo wymagającym i trudnym rynkiem. Z oficjalnych raportów wynika, że na około 90 tysięcy e-sklepów w Polce, zaledwie 3% z nich radzi sobie dobrze. Dlaczego tak się dzieje?
1. Ogromna konkurencja.
Rynek e-Commerce z roku na rok się powiększa, a pandemia koronawirusa sprawiła, że wzrost ten gwałtownie przyspieszył, a co za tym idzie, zwiększyła się również konkurencja.
2. Brak zaufania.
Są konsumenci, którzy wolą obejrzeć produkt przed zakupem i nie ufają płatnością online. Na szczęście procent tych ludzi z roku na rok się zmniejsza, a przez pandemię ludzie byli wręcz zmuszeni do zamawiania produktów przez internet, a tym samym większego przekonania się do tego rodzaju zakupów.
4. Nie wszystkie produkty można tak łatwo sprzedać online.
Na rynku są produkty, których sprzedaż przez internet jest bardzo trudna lub nieopłacalna. Zaczynając od ogromnych gabarytów oraz wagi, kończąc na wymaganiach prawnych.
5. Lojalność klientów.
Ogromna konkurencja i wybór daje możliwość zamówienia tego samego produktu w innej firmie i stanowi pewien problem dla firm sprzedających te same produkty.
6. Bezpieczeństwo.
W obecnych czasach jest, to ważny aspekt prowadzenia e-biznesu. Klienci podają swoje dane osobiste, karty płatnicze, dokumenty. Niezapewnienie bezpieczeństwa w tej kwestii może być katastrofalne w skutkach dla samego klienta, jak i firmy.
7. Walka ceną.
Jest to kolejny aspekt ogromnej konkurencji i podobnych produktów. Klient, który szuka wybranego produktu, może bez ograniczeń szukać i filtrować dany produkt po najniższej cenie nie patrząc na inne aspekty takie jak obsługa klienta czy czas dostawy.
9. Awarie.
Każda awaria Twojej strony internetowej, to strata. Awarie stron internetowych się zdarzają, brak certyfikatu SSL, awaria platformy sprzedażowej, prace serwisowe, brak prądu. Każda taka sytuacja, to brak możliwości zrobienia zakupów czy zamówienia usługi w Twojej witrynie.
10. Złe opinie.
Bardzo często zdarza się, że mimo dobrego produktu, szybkiej realizacji i odpowiedniej obsługi otrzymasz niesłusznie wystawioną negatywną opinię. Wystawić ją może często każdy — klient, przypadkowa osoba, konkurencja. Zdarzają się sytuacje, w których nie masz możliwości usunięcia takich opinii, nawet jeśli była wystawiona przez przypadek.
Podsumowanie
Jak widać e-Commerce nie jest modelem idealny, ale takich prawdopodobnie nie ma. Mimo tych kilku wad, to jest wciąż bardzo mocno rozwojowa branża z ogromnymi możliwościami. W końcu nie każda branża ma możliwość dotarcia do większości ludzi na całym świecie i przedstawienia im Twojego produktu lub usługi.
Marketing dla sklepów internetowych:
Autoryzowany Reseller Shoper
Tworzenie sklepów internetowych na platformie Shoper