i-spec.pl
Reklama w Google Ads - podstawy.
Zaktualizowano: 28 sty
Poradnik dla małych i mikro firm, które pierwszy raz inwestują w Google Ads.

Czym jest Google Ads?
Google Ads (dawniej Google Adwords), to system reklamowy stworzony przez Google, który daje możliwość docierania do określonych odbiorców w odpowiednim czasie i miejscu. Daje on możliwość reklamowania się w internecie zarówno mikro i małym firmą, jak i dużym korporacją.
Gdzie wyświetlają się reklamy Google Ads?
Reklamy Google Ads można spotkać praktycznie w każdym miejscu w internecie, najczęściej te miejsca to:
wyszukiwarka Google
partnerzy w sieci wyszukiwania
platforma YouTube
poczta gmail
aplikacje mobilne
Komu wyświetlają się reklamy Google Ads?
Reklamy Google Ads wyświetlają się najczęściej dokładnie sprecyzowanym użytkownikom na podstawie ich danych demograficznych, jakie mają zainteresowana, gdzie mieszkają, a nawet, na jakim stanowisku pracują. Przede wszystkim wyświetlają się osobą, które aktywnie czegoś poszukują w internecie. Możliwości wyboru grupy odbiorców w tym systemie reklamowym są duże i odpowiednio pogrupowane, a dodatkowo istnieje możliwość tworzenia grup podobnych odbiorców.
Ile kosztuje reklama w Google Ads?
Reklamę można rozpocząć od stosunkowo niewielkich kwot rzędu kilku złotych dziennie i nawet przy takich kwotach można uzyskać "jakieś" efekty, ale jest to bardzo ciężkie do osiągnięcia, i tego nie polecam. Należy tutaj zaznaczyć, że początkowy okres uruchomienia nowej kampanii, to okres jej nauki, który trwa kilka dni i kampania w tym okresie może kilkukrotnie przekroczyć ustawiony budżet dzienny. Ja uważam, że minimalny budżet na reklamę, który może przynieść bardziej widoczne efekty, zaczyna się od 1500 złotych netto miesięcznie.
Za co się płaci?
Najczęściej spotykaną formą reklamy w Google Ads są tzw. linki sponsorowane, w przypadku których klient płaci za CPC (kliknięcie w reklamę), i jest to najpopularniejszy sposób rozliczania reklam. Dodatkowo dostępne są również dwie inne formy rozliczania CPM (koszt tysiąca wyświetleń) i CPV (koszt wyświetlenia).
Ile czeka się na efekty reklamy w Google Ads?
Czas potrzebny na uzyskanie pierwszych efektów w kampanii to rzecz zależna od kilku czynników:
jakości strony lub sklepu
budżetu przeznaczonego na reklamę
produktu
historii konta reklamowego
obecności na rynku
Jeśli wszystkie wyżej wymienione elementy są na dobrym poziomie, to pierwsze odczuwalne efekty mogą być widoczne już po 2-4 tygodniach od uruchomienia kampanii. Natomiast najlepsze efekty powinny pojawić się po około 3 miesiącach prowadzenia i optymalizowania kampanii.
Prowadzić samodzielnie czy zlecić obsługę Google Ads?
To zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz, jaki masz biznes i ile masz czasu. Jeśli prowadzisz małą lokalną firmę z budżetem rzędu 300-500 złotych miesięcznie, to najlepiej poświęcić czasu na podstawową edukację i prowadzić kampanie reklamowe samodzielnie. Jeśli natomiast masz większy budżet, to polecam Ci współpracę z freelancerem lub moją firmą (współpracuję z freelancerami). Takie rozwiązanie zapewni indywidualne podejście do Ciebie i Twojego biznesu przy zachowaniu stosunkowo niskich kosztów.
Podsumowanie
Google Ads to system reklamowy z ogromnymi możliwościami zarówno dla małych, jak i dużych firm. Odpowiednie prowadzenia kampanii i optymalizacja pozwolą Ci osiągnąć pierwsze zadowalające efekty już po kilku tygodniach nawet przy niskim budżecie. Jeśli prowadzisz mikro firmę z małym budżetem, to najlepszym rozwiązaniem na początku jest samodzielna obsługa reklamy Google i jej optymalizacja. Pamiętaj, że system reklamowy w pierwszych dniach nauki może wydać większą kwotę od planowanej w budżecie dziennym.
Marketing dla sklepów internetowych:
Autoryzowany Reseller Shoper
Tworzenie sklepów internetowych na platformie Shoper